Pages

Saturday 15 April 2017

CARA CEGAH ANEMIA DENGAN VIVIX

APAKAH ITU ANEMIA?



Anemia atau lebih dikenali sebagai penyakit kurang darah lazimnya sering dialami oleh wanita dan remaja perempuan. Apabila seseorang itu mengalami anemia, hemoglobin di dalam sel darah merah akan berkurangan. Hemoglobin adalah pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Otak kita memerlukan oksigen dan zat makanan yang mencukupi supaya ia dapat berfungsi dengan optimum. Anemia berlaku kerana tidak mengambil makanan yang kaya dengan zat besi, kehamilan, aliran darah haid yang banyak atau letusan tumbesaran (bayi atau remaja).




Anemia berlaku akibat kekurangan zat besi dan vitamin B6. Vitamin B6 diperlukan untuk banyak reaksi enzim di dalam badan termasuklah di dalam metabolisme tenaga dan protein, pembentukan hemoglobin dan imuniti. Anemia juga boleh berlaku disebabkan kekurangan folat atau vitamin B12. Wanita hamil dan menyusukan bayi harus mempertimbangkan untuk mengambil suplemen vitamin B12 tambahan untuk memastikan vitamin B12 yang mencukupi dapat dipindahkan kepada fetus dan bayi.

PENYEBAB ANEMIA



1. Anemia yang disebabkan oleh kehilangan darah.

¤ Sel-sel darah merah boleh hilang melalui pendarahan yang sering berlaku secara perlahan-lahan dalam tempoh masa yang panjang dan tidak dapat dikesan. Jenis pendarahan kronik biasanya hasil daripada yang berikut :

✔ Keadaan gastrousus seperti ulser, buasir, gastritis (keradangan perut) dan kanser.
✔ Penggunaan ubat bukan steroid anti-radang (NSAID) seperti aspirin atau ibuprofen yang boleh menyebabkan ulser dan gastritis.
✔ Haid dan melahirkan anak dalam kalangan wanita, terutamanya jika pendarahan haid yang berlebihan dan jika banyak kali melahirkan.


2. Anemia disebabkan oleh pengeluaran sel darah merah berkurangan atau rosak.

¤ Dengan jenis anemia, badan boleh menghasilkan sel darah terlalu sedikit atau sel-sel darah mungkin tidak berfungsi dengan betul. Selain itu, sel-sel darah merah mungkin rosak atau berkurangan disebabkan sel-sel darah merah tang tidak normal atau kekurangan mineral dan vutamin yang diperlukan untuk sel-sel darah merah berfungsi dengan baik. Anemia berpunca daripada berikut :

✔ Anemia sel sabit.
✔ Anemia kekurangan zat besi.
✔ Kekurangan vitamin.
✔ Masalah kesihatan lain.

3. Anemia yang disebabkan oleh kemusnahan sel-sel darah merah.
¤ Apabila sel-sel darah merah tidak stabil dan tidak dapat menahan tekanan rutin sistem peredaran darah, mereka boleh pecah terlalu awal menyebabkan anemia hemolitik. Anemia hemolitik boleh didapati ketika lahir. Antara sebab anemia hemolitik termasuklah :

✔ Keadaan diwarisi seperti anemia sel sabit dan talasemia.
✔ Tekanan seperti jangkitan, ubat-ubatan, ular atau labah-labh beracun atau makanan tertentu.
✔ Toksin dari hati atau oebyakit buah pinggang.
✔ Serangan yang tidak sesuai dengan sistem imun ( penyakit hemolitik bayi yang baru lahir aoabila ia berlaku pada kandungan ibu hamil).
✔ Cantuman vaskular, injap jantung palsu, tumor, kebakaran yang teruk, pendedahan kepada bahan kimia tertentu, tekanan darah tinggi yang teruk.


GEJALA ANEMIA

1. Kelopak mata menjadi pucat.

2. Sering mengalami kelelahan.
3. Mual.
4. Sakit kepala.
5. Wajah menjadi pucat.
6. Rambut gugur.
7. Daya ketahanan tubuh badan menurun.


CARA ATASI ANEMIA




1. Perbanyakan makanan yang mengandungi zat besi, vitamin B12, vitamin C dan folat. Zat tersebut banyak terdapat pada daging, kekacang, sayuran berwarna hijau, jeruk, pisang, bijirin, susu dan buah beri.

2. Hindari minum kopi dan teh kerana boleh mengganggu proses penyerapan zat besindalam tubuh.

3. Pengambilan suplemen. Pilihlah suplemen yang mengandungi zat besi dan vitamin yang lengkap.

CARA VIVIX BERFUNGSI





1. Vivix mampu memperbaiki DNA. Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA (salah satunya akibat radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut. Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi bagi mengembalikansel tubuhnya kepada keadaan asal. Kanser juga merupakan salah satu punca anemia.

2. Memperbaiki tenaga sel. Vivix membantu menguatkan sel tubuh. Oleh itu, sel-sel darah merah akan mampu dihasilkan secukupnya dengan penghasilan yang berkualiti.

3. Vivix membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi. Apabila seseorang yang menghidap anemia mengamalkan vivix, sistem imuniti badan mereka akan menjadi kuat dan pengeluaran sel-sel darah merah mampu dihasilkan dengan baik.

CARA VIVIX BERTINDAK KE ATAS SEL TUBUH MANUSIA

1. Cell defence, mempertahankan sel-sel yang mudah rosak dan berpenyakit.
2. Cell energy, memberi tenaga kepada sel yang lemah.
3. Cell repair, membaiki sel yang telah rosak.
4. Cell performance, meningkatkan prestasi sel.

TESTIMONI VIVIX



Untuk dapatkan info lebih lanjut bolehlah hubungi :
S.I.D Anie (1213763)
013-9570123

No comments:

Post a Comment