Pages

Friday 29 December 2017

PENTINGKAH KOLESTEROL DALAM TUBUH MANUSIA?

Assalamualaikum dan hai semua. Bila sebut kolesterol ni, semua orang pun takut kan? Mana tidaknya, ia sangat berkaitan dengan penyakit-penyakit kardiovaskular (sakit jantung), strok dan sebagainya.




Tapi kolesterol ni sebenarnya penting untuk tubuh kita tau. Kita perlukan kolesterol untuk:-

  • Pembinaan membran sel. Membran sel ni kerjanya melindungi sel kita dan mengawal aktivti keluar-masuk macam-macam benda ke dalam sel kita.
  • Untuk metabolisma vitamin-vitamin larut lemak seperti vitamin A, D, E, K.
  • Untuk penghasilan hormon.
  • Untuk penghasilan jus hempedu.

Justeru badan kita kena ada kolesterol, tapi dL bacaan kuantiti kolesterol hendaklah seperti di bawah:-

  • LDL (kolesterol jahat) ---> tidak melebihi 2.6 mg/dL
  • HDL (kolesterol baik) ----> mesti lebih dari 1 mg/dL
  • Jumlah total kolesterol ----> mesti kurang dari 5 mg/dL

Kalau orang yang biasa buat blood test dan ada bahagian kolesterol tu, cuba tengok dalam-dalam sikit range uols kat mana.

Kolesterol dalam badan ni tak ditentukan oleh saiz badan ye. Ingat tu. Badan besar ke badan kecik ke, boleh jadi kolesterol tinggi atau rendah. Ada orang kurus kering tapi kolesterol tinggi. Ada orang comel tembam tapi kolesterol rendah.

Faktor yang menyumbang kepada tingginya paras bacaan kolesterol seseorang ialah :

  •  Pemakanan yang paling dominanlah kalau kita kat Malaysia ni. Syurga makanan katanya.
  • Stres. Ini juga pun satu hal. 
  • Merokok.
  • Hati yang tidak sihat. Bukan sakit hati kat orang (pun boleh jafi juga kalau sampai stres) tapi liver problem.
  • Pengambilan alkohol dan ubat-ubatan yang tidak dikawal (misalnya asal sakit je makan ubat walaupun tanpa preskripsi).

Directly, kita dapat kolesterol dari makanan kita, dan dari hati. Hati akan release kolesterol bila kita makan makanan yang mengandungi trans fat dan lemak tepu. Selain itu juga, bila ada sel kita rosak, hati akan release kolesterol untuk kerja-kerja penyembuhan. Bila kita stres pun hati akan rembeskan kolesterol. Kalau kita tidak kawal benda-benda seperti  itu, contohnya tak minum Vivix, tak makan B Complex untuk kawal stres, hati kita terus supply kolesterol ke dalam blood stream... hmmm, masa tu walaupun kita jaga makan, kolesterol tetap tinggi juga.

Badan kita ni perlukan penjagaan yang holistik atau keseluruhan. Kita tidak boleh nak jaga satu part je, part lain kita biar, jangan macam tu ye. Semua sekali kena jaga.

Jadi jangan tinggal vitamin walaupun rasa OK je.. tiada masalah pun. Especially multivitamin (VitaLea) dan vitamin-vitamin asas seperti B Complex, Sustained Release Vita C Plis, Vivix dan sebagainya juga termasuklah Phytocol yang mengandungi fitosterol, khas untuk menghalang penyerapan kolesterol dan juga menurunkan paras LDL dalam darah.

Check paras kolesterol masing-masing, pasangan, ibu bapa dan sesiapa yg rapat dengan kita, kalau skala mereka tak menepati paras kolesterol yang sihat, cepat-cepat suh diaorang beli Phytocol, topup sekali dengan Vivix, barulah ada aaauummmm.

Nak vivix murah? Sempat lagi kalau nak grab promo bulan ni. Cepat hubungi Anie ye.

No comments:

Post a Comment