Pages

Tuesday 30 January 2018

9 PENYEBAB BERLAKUNYA TEKANAN DARAH TINGGI.

Assalamualaikum dan hai semua. Kalau sebelum ni Anie ada kongsikan tentang cara mengawal tekanan darah tinggi, hari ini Anie nak kongsikan tentang penyebab terjadinya tekanan darah tinggi. Tambahan pula, sekarang ni terlalu banyak Anie dengar berita kawan-kawan, yang suami mereka tiba-tiba jatuh pengsan dan koma akibat tekanan darah terlampau tinggi, lalu menyebabkan kematian. Kita yang dengar pun sedih inikan lagi yang melaluinya. Pasti amat perit nak besarkan anak-anak tanpa suami di sisi. Memanglah sudah suratan takdir tetapi kita masih lagi boleh mengelakkannya daripada berlaku jika tahu caranya.

Hipertensi adalah nama lain untuk tekanan darah tinggi. Ia boleh menyebabkan komplikasi teruk dan meningkatkan risiko penyakit jantung, strok, dan kematian. Tekanan darah adalah daya yang dikenakan oleh darah ke dinding saluran darah. Tekanan bergantung kepada kerja yang dilakukan oleh jantung dan rintangan saluran darah.



Garis panduan perubatan menentukan hipertensi sebagai tekanan darah lebih tinggi dari 130 lebih dari 80 milimeter merkuri (mmHg), mengikut garis panduan yang dikeluarkan oleh Persatuan Jantung Amerika (AHA) pada bulan November 2017.

Hipertensi dan penyakit jantung adalah kebimbangan kesihatan global. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menunjukkan bahawa pertumbuhan industri makanan diproses telah memberi kesan kepada jumlah garam dalam diet di seluruh dunia, dan ini memainkan peranan dalam hipertensi.


Fakta mengenai hipertensi:


  • Tekanan darah biasa ialah 120 lebih daripada 80 mm raksa (mmHg), tetapi tekanan darah tinggi lebih tinggi daripada 130 lebih 80 mmHg.
  • Penyebab tekanan darah tinggi termasuk stres, tetapi ia boleh terjadi dengan sendirinya, atau ia boleh mengakibatkan keadaan mendasar, seperti penyakit buah pinggang.
  • Hipertensi yang tidak dikawal boleh mengakibatkan serangan jantung, angin ahmar, dan masalah lain.
  • Faktor gaya hidup adalah cara terbaik untuk menangani tekanan darah tinggi.


FAKTOR PENYEBAB TEKANAN DARAH TINGGI 



  1. Umur : Hipertensi lebih biasa pada orang yang berumur lebih dari 60 tahun. Dengan usia, tekanan darah dapat meningkat dengan mantap kerana arteri menjadi lebih kaku dan sempit disebabkan oleh pembentukan plak.
  2. Saiz dan berat : Berat badan atau obes adalah faktor risiko utama.
  3. Penggunaan alkohol dan tembakau : Penggunaan banyak alkohol secara berleluasa boleh meningkatkan tekanan darah seseorang, seperti merokok tembakau.
  4. Jantina : Risiko seumur hidup adalah sama bagi lelaki dan perempuan, tetapi lelaki lebih mudah menderita hipertensi pada usia yang lebih muda. Kelaziman cenderung lebih tinggi pada wanita yang lebih tua.
  5. Keadaan kesihatan yang sedia ada : Penyakit kardiovaskular, penyakit kencing manis, penyakit ginjal kronik, dan paras kolesterol tinggi boleh menyebabkan hipertensi, terutama apabila orang menjadi lebih berusia.
  6. Tidak aktif fizikal.
  7. Makanan kaya garam yang berkaitan dengan makanan yang diproses dan berlemak.
  8. Rendah kalium dalam diet.
  9. Sejarah keluarga tekanan darah tinggi dan tekanan yang tidak diuruskan dengan baik.


No comments:

Post a Comment