Pages

Wednesday 7 February 2018

5 CARA UNTUK TURUNKAN SUHU DEMAM ANAK.

Anak demam. Risau ke risau? Kalau anie memang risau sangat. Demam sebenarnya dapat membantu tubuh anie nak melawan jangkitan. Tetapi jika suhu meningkat tinggi akan membuat anak anda berasa tidak selesa,  anda boleh lakukan sesuatu bagi menurunkan demam tersebut.


Berikut adalah beberapa kaedah untuk dicuba:
  1. Letakkan kain lap sejuk pada dahi anak anda semasa dia berehat Berikan anak anda mandi tab mandi atau mandi span. Apabila air terkena pada kulitnya, ia akan menyejukkannya dan membawa suhunya turun. Jangan gunakan air sejuk. Ia boleh membuat dia gemetar dan menyebabkan suhu tubuhnya meningkat. Begitu juga, jangan gunakan alkohol menggosok (ubat demam lama). Ia boleh menyebabkan kenaikan suhu dan kemungkinan keracunan alkohol.
  2. Menawarkan anak anda banyak cecair dan makanan sejuk, seperti ais pop dan yogurt, untuk membantu menyejukkan badan dari dalam dan menjaga dia terhidrasi.
  3. Gunakan kipas. Sekali lagi, anda tidak mahu anak anda menjadi sejuk. Pastikan kipas di tempat yang rendah dan biarkan ia mengelilingi udara di sekelilingnya dan bukannya meniup secara langsung ke atasnya.
  4. Keluarkan lapisan pakaian agar anak anda dapat kehilangan haba lebih mudah melalui kulitnya. Berpakaian dalam satu lapisan cahaya. Sekiranya dia menggigil, beri selimut yang ringan sehingga dia kembali panas. Tinggal di dalam rumah di tempat yang sejuk.
  5. Hubungi doktor segera jika anak anda berumur kurang dari 3 bulan dan demam. Untuk bayi 3 hingga 5 bulan, hubungi doktor jika suhunya mencapai 39 darjah atau lebih tinggi. Tidak kira usia anak anda, panggil doktor jika dia demam bersama-sama dengan gejala serius lain, seperti kesukaran bernafas atau bintik-bintik ungu pada kulitnya. Ini boleh menjadi tanda jangkitan bakteria yang serius.

No comments:

Post a Comment