Pages

Monday 13 March 2017

TIPS TIDUR LENA

Hai semua, selamat petang...
Kebiasaannya kalau hari Isnin je semua yang bekerja mesti rasa 'Monday Blues'. Kesian la kat Monday tu dipersalahkan...huhu

Antara sebab yang dikaitkan dengan 'Monday Blues' ialah :
1. Mengantuk di tempat kerja.
2. Malas nak buat kerja sebab hari Isnin kan hari pertama bekerja.
3. Terbawa-bawa keseronokan bercuti pada hari minggu.
4. Kerja pejabat yang melambak-lambak.
5. Bos minta siapkan kerja awal.

Haaa...tu baru sikit je senarai kenapa bila Isnin je sebut 'Monday Blues'... Lain orang lainlah ragamnya.

Jadi, hari ini anie nak kongsikan macam mana nak atasi semua ni :
1. Pada hari minggu tu uols semua kenalah betul-betul manfaatkan hari cuti. Misalnya, kalau nak luangkan masa dengan keluarga pilih la hari Sabtu, nanti hari Ahad bolehlah berehat kat rumah.
2. Positifkan diri. Sentiasa niat sebelum pergi kerja tu nak rezeki yang halal dan berkat. Barulah setiap saat masa kerja kita dimanfaatkan tanpa dibazirkan dengan aktiviti yang tidak berfaedah.
3. Amalkan gaya hidup yang sihat. Bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu, tak kisahlah apa-apa aktiviti pon. Nak yang mudah ajak je suami/ isteri dan anak-anak cuci kereta bila ada kelapangan waktu. Itu pon dianggap riadah bersama keluarga tau.
4. Sentiasa amalkan pemakanan yang sihat. Punca ramai kata 'Monday Blues' ni biasanya mereka yang kelesuan dan tiada semangat nak bekerja. Jadi, kena la buang jauh-jauh KELESUAN tu. Amalkan pemakanan yang sihat dan bernutrisi lengkap. Zaman sekarang ni nak cari makanan yang betul-betul lengkap memang payah la nak jumpa. Cara nak atasi masalah ini ialah makan makanan tambahan atau suplemen atau vitamin untuk memenuhi nutrisi lengkap bagi keperluan seseorang individu.
Haaaa...kalau nak tahu rahsia anie nak elakkan dari 'Monday Blues' ni senang je... Sebelum tidur anie amalkan ostematrik. Pagi-pagi bersarapan dengan esp, dijamin memberi tenaga sepanjang hari. Selain itu, anie juga akan ambil vitamin c dan multivitamin supaya kekal sihat untuk pergi ke pejabat hari-hari.
S.I.D anie,
0139570123

No comments:

Post a Comment