Pages

Tuesday 26 June 2018

3 CARA MUDAH ELAK SEMBELIT

Sembelit, mesti semua orang pernah alaminya kan? Jangan tipu la. Hehe. Ada yang sampai 2,3 hari tak buang air besar, ada tu sampai seminggu. Kesian tau dengan orang yang ada masalah macam ni. Jika anda adalah salah seorang yang ada masalah begini, jangan dibiarkan ye. Nanti lama-kelamaan akan mengundang BUASIR pula!


CARA MUDAH ATASI MASALAH SEMBELIT

  1. MAKAN MAKANAN YANG TINGGI SERAT



Lebihkan pengambilan serat dalam setiap hidangan. Serat banyak terdapat dalam sayuran dan tumbuh-tumbuhan. Serat mempunyai kesan fisiologi yang baik kepada proses pembuangan air besar, paras kolestrol darah dan paras gula dalam darah.

Antara makanan yang tinggi serta ialah oatmeal, betik, berries, sayuran hijau, avocado,buah pir, brokoli, kacang, badam dan gandum. Kesemuanya mudah untuk dicari.

2. MINUM BANYAK AIR



Minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air setiap hari. Sebenarnya, setiap 25kg berat badan kita memerlukan 1 liter air. Jadi, berapa berat anda, kiralah jumlah air yang perlu anda minum setiap hari.

Minum banyak air juga boleh meningkatkan metabolisme tubuh yang turut membantu proses penghadaman yang efisyen. Kombinasi serat dan air pula mampu bekerjasama melancarkan pergerakan sisa buangan tubuh di dalam usus bagi mengatasi masalah sembelit ini.

3. MAKAN HERBA DAN REMPAH



Masukkan herba dan rempah-ratus dalam hidangan seperti halia, kunyit, cili merah, ketumbar dan jintan manis. Kebanyakan herba dan rempah-ratus ini memudahkan penghadaman dan membuang toksin yang berkumpul pada hati, buah pinggang, perut dan limpa.

Jika nak lagi mudah, anda boleh cuba cara anie iaitu dengan memakan 
Herb-Lax yang mampu membuatkan anda merasa lega. Hal ini kerana ia mampu memcuci usus anda dan mengeluarkan segala sisa yang berada di dalam usus anda. Sebelum tidur makan, confirm pagi esok anda akan ke tandas.



Untuk pertanyaan lanjut boleh hubungi Anie di talian 0139570123.




No comments:

Post a Comment