Pages

Friday 17 November 2017

6 JANJI ALLAH KEPADA ORANG YANG BERSEDEKAH

Assalamualaikum dan salam Jumaat semua...

Di hari Jumaat yang penuh barakah ni, jom kita banyakkan bersedekah...



Entri kali ni, anie nak kongsikan 6 Janji Allah kepada Orang yang Bersedekah...

  1. Menghapuskan dosa-dosa orang yang bersedekah.
  • Janji Allah yang pertama bagi orang yang rajin bersedekah adalah sedekah itu dapat menghapuskan dosa orang yang mengerjakannya...
  • Rasulullah SAW bersabda :
“Sedekah dapat menghapuskan dosa sebagaimana air memadamkan api.” (H.R Tirmidzi)

    2.  Dapat berteduh di Hari Kiamat.
  • Nabi Muhammad SAW menceritakan 7 jenis manusia yang akan mendapat berteduh pada hari yang tidak ada teduhan dari kepanasan di Padang Mahsyar. Salah satu golongan yang mendapat teduhan itu adalah orang yang suka bersedekah.
  • Rasulullah SAW bersabda :
“Seorang yang bersedekah dengan tangan kanannya, ia menyembunyikan amalnya itu sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya.” (H.R Bukhari)

   3.  Harta tidak akan berkurang tapi makin bertambah banyak.
  • Janji Allah SWT yang sangat hebat bahawa harta orang yang rajin bersedekah tidak akan berkurang meskipun disedekahkan semuanya, hanya sedikit yang tersisa buat keperluan sehari-hari.
  • Rasulullah SAW bersabda :
“Harta tidak akan berkurang dengan bersedekah. Dan seorang hamba yang pemaaf pasti Allah SWT akan tambahkan kebaikan baginya.” (H.R Muslim)

   4.  Dapat membebaskannya dari siksa kubur.
  • Rasulullah SAW bersabda :
“Sedekah akan memadamkan api seksaan di dalam kubur.” (H.R Ath-Thabrani)

   5.  Terdapat pibtu syurga hanya untuk orang yang bersedekah.
  • Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda :
“Orang memberikan, menyambungkan 2 harta di jalan Allah, maka dia akan dipanggil oleh salah satu dari pintu syurga : Wahai hamba Allah, ke marilah untuk menuju kenikmatan. Jika dia berasal dari golongan orang-orang yang suka mendirikan solat, dia akan dipanggil dari pintu solat, yang berasal dari kalangan mujahid, maka akan dipanggil dari pintu jihad, jika dia berasal dari golongan gemar bersedekah akan dipanggil dari pintu sedekah.” (H.R Bukhari dan Muslim)

   6.  Menjauhkan diri dari api neraka.
  • Janji Allah yang terakhir kepada mereka yang rajin bersedekah adalah menjauhkan diri dari api neraka. Ternyata meskipun hanya bersedekah dengan jumlah yang sedikit, namun sedekah tersebut mampu menjauhkan diri dari api neraka. Semakin banyak sedekah dilakukan, maka akan semakin jauhlah darinya.
  • Rasulullah bersabda :
“Jauhilah api neraka, walau hanya dengan bersedekah sebiji kurma. Jika kamu tidak punya, maka bisa dengan kalimah thayyibah.” (H.R Bukhari dan Muslim)

Semoga kita dijauhi daripada sikap bakhil dan terlalu cinta dengan dunia. Memberikan harta ke jalan Allah adalah lebih baik...

Senyuman juga dianggap sedekah... Jom kita amalkan sikap sentiasa murah dengan senyuman...

Jumpa lagi di lain entri...

No comments:

Post a Comment